Oceněné pacientské organizace
Držitelé cen Zlatý Argan
Představujeme pacientské organizace, které byly oceněny v 1. ročníku cen Zlatý Argan v roce 2024:
Kategorie Průlomový krok
1. místo:
Aliance žen s rakovinou prsu
Podcastová série Pink Talks
Video-podcast Bellis zpracovává nejdůležitější odborná témata, které se týkají onemocnění a života s rakovinou prsu, a přináší osobní prožitky a zkušenosti pacientek s touto nemocí. Je určen všem, jichž se dotýká téma rakoviny prsu – pacientkám, pacientům, jejich rodinám a blízkým, zdravotníkům, studentům, prostě všem, kdo se chce o problematice rakoviny prsu a prevenci dozvědět více informací a nebýt na toto téma sám.
Nová epizoda podcastu vychází 1x za 14 dní a má několik hlavních rubrik rozhovorů: pacientský příběh, téma, průvodce onemocněním.
2. místo
CZEPA – Česká asociace paraplegiků
Peer mentoring pro nové klienty po úrazu
Projekt vychází z myšlenky, že dobrá rada zkušeného vozíčkáře může být v začátcích života po poškození míchy nad zlato. Praktické rady jsou podpořeny autentickou zkušeností vlastního prožitku.
Peer mentoři procházejí odborným výcvikem a mají za sebou i tým zkušených odborníků, kteří doplňují jejich služby (sociální pracovníci, spinální specialistka). Peer mentoři poskytují psycho-sociální podporu, informace, předávají své zkušenosti a pomáhají trénovat nové dovednosti. Podporují klienty při návratu do života.
3. místo
Česká asociace pro vzácná onemocnění
Edukační pobyty pro celou rodinu
Tyto eukační pobyty jsou unikátní tím, že se jich účastní všichni členové rodiny. Věnuje se jim tým odborníků z mnoha oblastí, (psychologové, sociální pracovníci, fyzioterapeuti, genetici). Mají čas s rodiči hovořit o jejich situaci a pomoci jim posunout se dál. Děti si totiž během dne berou do péče vyškolení asistenti, kteří pro ně mají připraven speciální program, a to i pro zdravé sourozence.
I když rodiny s ultra-vzácným onemocněním čelí různým diagnózám, řeší stejné problémy: izolaci, nedostatek informací, neexistenci odborníků, propadávání systémem sociálních dávek.
Kategorie Podařená osvěta
1. místo
Asociace genové terapie
Putovní výstava Doba genová
Interaktivní putovní výstava přispívá k osvětě o vzácných onemocněních a genetice. Panely v designu šroubovice lidské DNA vysvětlují, proč se genetika týká každého z nás. Klade důraz na inkluzi a integraci lidí se vzácným onemocněním. V online verzi je v i v angličtině nebo je k poslechu v podcastu. Cílem bylo nejen edukovat o těchto onemocněních, ale také motivovat k větší podpoře výzkumu a odbourávání stigmat, která vzácné nemoci provázejí. Výstava probíhala v osmi městech a 12 lokacích ČR a zahrnovala interaktivní panely, podcasty a doprovodné vzdělávací aktivity.
2. místo
Migréna-help
Kampaň Lámeme mýty o migréně
Projekt byl zaměřen na boj proti stigmatizaci migrény a na změnu vnímání této nemoci ve společnosti. Prostřednictvím osvětového spotu s hercem Lukášem Hejlíkem, celorepublikové outdoorové kampaně a distribuce 70 000 letáků jsme oslovili širokou veřejnost i pacienty.
E-book „Den plný změn“ přinesl osobní příběhy a praktické rady. Konkrétní předsudky o migréně potom odhalil veřejný průzkum mezi více jak 500 respondenty. Vše nakonec završila mediální kampaň, která přispěla k otevření důležitých diskuzí a dalších akcí.
3. místo
České ILCO
Kampaň Stomie nás nezastaví
Osvětová kampaň na podporu lidí s umělým vývodem přispěla k rozptýlení předsudků o stomii. Patronkou kampaně je Vanda Hybnerová, jejíž otec herec Boris Hybner byl stomikem a inspiroval stomiky k návratu do aktivního života.
Vzniklo pět videí o příčinách onemocnění, která vedou k vytvoření stomie. Veřejnost mohla nahlédnout, jak lze zvládnout každodenní výzvy stomiků – například na rande, v bazénu, při sportu, nebo při vysvětlování stomie dětem. Vznikly i vizuály, které byly k vidění v metru a u obchodních center ve vybraných městech ČR.